Drie digitale trends voor het restaurant in 2022

De restaurants en de rest van de horecabranche is altijd wel een bedrijfsomgeving geweest die veelal behoorlijk snel vooruitgang boekt. Technologie is daarbij al behoorlijk lang een integraal onderdeel van de branche geweest.

 

Maar vanwege de pandemie zijn er allerhande nieuwe technieken geïntroduceerd om nog meer technologie in de activiteiten van restaurants in te bedden. Degenen die dit belangrijke tech tempo niet oppikten bleven helaas achter. Hieronder beschrijven we drie belangrijke technologietrends die de toekomst van restaurants in 2022 zullen stimuleren.

Een uitgebreide online aanwezigheid

 

Als je de concurrentie van jouw restaurant graag bij wilt houden, dan is de reguliere digitale marketing zoals een Facebook pagina hebben en wat zoekadvertenties plaatsen, et cetera slechts het startpunt. Je moet uiteindelijk volwaardige digitale ervaringen creëren die je klanten op alle apparaten en platforms die ze gebruiken, bereiken.

 

Dit betekent dus ook allerlei social e-commerce hubs en mobiele apps. De online aanwezigheid, beoordeling en interactie op allerlei social media platforms krijgen namelijk steeds meer aandacht.

 

De ondernemers die eerder niet de moeite namen om een social media of online aanwezigheid te creëren, zijn dit zeer zeker nu wel geneigd om te doen. Het komende jaar zullen bijna alle restaurants hun online identiteit met een aanwezigheid op social media hebben.

 

De interactie die via social media in de vorm van feedback, vragen en zo plaatsvindt, zal uiteindelijk tot veel meer samenwerking tussen ondernemers en klanten leiden. Het lezen van online beoordelingen die door klanten geplaatst zijn, geeft immers een heel transparante feedback over het restaurant. Denk hierbij onder meer aan het eten, de sfeer, de service en de prijzen.

 

Het positieve hiervan is dat het een zeer goede manier is om jouw bedrijfsprestaties zo in één keer aan het publiek te kunnen laten zien.

Direct online bestellen en contactloos bezorgen

 

De restaurantgasten die hun voedsel liever online bestellen om te laten bezorgen, zijn vaak dol op bezorg-apps van derden. Het grote probleem van dit soort apps is dat het via hun commissies en vergoedingen de winst van een restaurant behoorlijk kunnen opslorpen.

 

Dit online bestellen plus bezorgen zal niet echt snel in populariteit afnemen. Het is zodoende van top belang voor restaurants om de technologie te omarmen waarmee hun gasten rechtstreeks online bestellingen kunnen plaatsen. Dat betekent rechtstreeks gebruikmaken van een dynamisch, interactief online menu vanaf de eigen website van het restaurant.

 

Veel restaurants beschikken echter niet over het personeel (of willen hier niet de verantwoording voor nemen) om al deze bestellingen zelf te bezorgen. Een nog betere tech tool is daarom een website te gebruiken die niet alleen direct de online bestellingen mogelijk maakt, maar deze ook met een lokale bezorgservice integreert. Zo kan het een heel moderne end-to-end service aanbieden.

 

De boekhouder voor de horeca zal voor dit alles wel een gespecialiseerde kennis op het gebied van de horeca en restaurants moeten gebruiken. Want deze bijzondere financiële administratie, plus de daarbij behorende aangifte inkomsten- en omzetbelasting, moet uiteraard wel een accurate jaarrekening opleveren.

Contactloze en op QR code gebaseerde WiFi bestelling

 

Verder zou je ook aan contactloos bezorgen, afhalen en dineren kunnen denken. Restaurants hebben de juiste tools nodig om bijvoorbeeld een contactloos dineren aan hun gasten aan te bieden die naar de restaurants terugkeren.

 

Veel klanten zijn wellicht nog steeds ongerust over het aanraken van dezelfde menukaart die al door velen is aangeraakt. Restaurants geven daarom steeds meer de voorkeur aan een contactloos WiFi ordersysteem.

 

Je zou hierbij bijvoorbeeld aan een QR code systeem kunnen denken, waarbij het scannen van streepjescodes via smartphones de klanten in staat stelt om online menu’s te openen, contactloos te bestellen en indien mogelijk zelfs direct elektronisch te betalen.

 

Voor al deze technologie hoeft de klant zelfs geen app te downloaden, maar het zou direct aan de website van het restaurant gekoppeld kunnen zijn. Dankzij de voordelen van zo’n systeem, zowel voor de restaurantmedewerkers als de klanten, wordt zo’n QR code systeem absoluut een technologische ‘must-have’ voor 2022.