
Horeca kassasystemen zijn de afgelopen tien jaar geëvolueerd om de klantenervaring te verbeteren en ondernemers in staat te stellen hun bedrijfsvoering efficiënt uit te voeren. Terwijl de traditionele kassasystemen alleen betalingen konden verwerken en bonnetjes konden produceren, hebben de moderne kassasystemen de manier veranderd waarop restaurants betalingen accepteren, bestellingen verwerken, de voorraad beheren, en met hun klanten in contact treden.
Laten we eens kijken naar vijf manieren waarop een horeca kassasysteem je kan helpen je restaurant, personeel, en inventaris te beheren:
Geavanceerd voorraadbeheer
Het beheersen van de kostenfactor is voor elk restaurant van cruciaal belang. Inventaris in real time helpt je op de hoogte te blijven van wat er verkoopt en. Je kunt er een vergelijkende analyse mee doen om de kloof tussen de productiewaarde en de verkoop te ontdekken. Je kunt je mogelijkheden om de voorraad bij te houden aanzienlijk verbeteren door een modern POS systeem te gebruiken. Met zo’n systeem kun je menu-artikelen, ingrediënten, en veel andere dingen in je keuken bijhouden. Via rapporten over voorraadbeheer kunnen restaurants hun voorraadinkoop verbeteren, voorraadverlies door diefstal, bederf of verspilling tot een minimum beperken en hun winst maximaliseren.
Mobiel en contactloos bestellen en betalen
Met het oog op de aanhoudende COVID-19 crisis richten klanten hun aandacht meer op contactloos bestellen en betalen. Contactloos bestellen stelt klanten in staat een menu te bekijken, een maaltijd te kiezen en via een smartphone te betalen. Klanten stellen betalen aan tafel op prijs omdat het hen veiligheid biedt, en ze hun bezoek aan het restaurant snel kunnen afronden. Het moderne POS systeem wordt geleverd met rekeningen die onderaan een QR code hebben. Zo kunnen klanten de QR code gewoon met hun telefoon scannen en de betaling doen via methoden als Google Pay.
Personeel beheren en timesheets
Effectief beheer van personeel is van vitaal belang om je zaak effectief en efficiënt te runnen. Met de optie personeelsbeheer in je POS kun je de tijd die elke medewerker in het restaurant doorbrengt nauwkeurig in de gaten houden. POS met automatisering van de loonlijst biedt voordelen zoals:
Nauwkeuriger tijdregistratie
Betere administratie met minder rommel
Snellere en gemakkelijkere loonberekening
Gemakkelijker berekening van belastingaftrek met minder kans op fouten
Een POS systeem is je eerste verdedigingslinie in een bedrijf met grote volumes om diefstal en fouten te voorkomen. Met een POS systeem met rapportage voor kasbeheer kun je in- en uitbetalingen zorgvuldig documenteren en uitgebreide rapporten genereren.
Zorg voor een gepersonaliseerde klantenervaring
Met een POS systeem kun je de klantenervaring persoonlijker maken. Je kunt er klanteninformatie mee vastleggen en organiseren. Dat betekent dat je je klant kunt verblijden door hun favoriete gratis dessert of cocktail aan te bieden op een verjaardag. Je kunt ook kortingen direct in hun inbox aanpassen door de frequentie van hun bezoeken en soortgelijke andere informatie bij te houden. Je kunt ook beloningsprogramma’s opzetten, die ook de loyaliteit aan je restaurant bevorderen. Zulke programma’s vertellen klanten dat ze belangrijk voor je zijn, en dat je moeite zult doen om ze terug te laten komen.
Meer gedetailleerde en nauwkeurige rapporten
Met sommige POS systemen kun je uitgebreide rapporten genereren over alle aspecten van je zaak, van voorraad, kosten, verkoop, producten, personeelsleden, en klanten. Een restauranthouder kan op afstand gegevens controleren van smartphones, tablets tot andere toestellen door verschillende kanalen te synchroniseren. Dat komt van pas als je meerdere winkels of meerdere magazijnen bezit. Bovendien kun je met een POS systeem ook real-time rapporten en overzichten bekijken, zodat je goed geïnformeerde zakelijke beslissingen kunt nemen.